2013-08-14

Intervju med Jessica Jönsson inför Six-days

Jag har pratat lite med Jessica om hennes erfarenheter av tidigare six-days och vad hon tror om årets tävling.

Hur många sixdays har du tidigare kört? 8st (2005 Slovakien, 2006 Nya Zeeland, 2007 Chile, 2008 Grekland, 2009 Portugal, 2010 mexico, 2011 Finland och 2012 Tyskland)

Hur har tidigare sixdays gått? 2005 fick jag bryta femte dagen efter regnoväder, kom dock längst i tävlingen av alla tjejer som startade. 2006 var första året jag tog mig i mål =) 2007 blev jag magsjuk strax innan start. Kämpade mig igenom första dagen vilket gjorde att vi kunde knipa 3:e platsen totalt. Det var första året tävlingen kördes med damklass. 2008 var det kämpigaste året. Riktigt varmt och körde med ett trasigt knä. 2009 kom vi 2:a i lag och jag blev 3:a individuellt. 2010 blev vi 3:a i lag och jag blev 5:a individuellt. 2011 låg jag först individuellt men fick till slut se mig slagen och blev tvåa. Jag var ensam i laget, låg de första dagarna trots de på pallplats men slutade 4:a! 2012 kom jag 3:a individuellt och vi kom 4:a i lag.

Hur är ett sixdays jmf med SM,EM,VM? Väldigt långt =)
Vilket lag kommer du åka i? Jag kommer att åka med det Svenska Damlandslaget tillsammans med Emelie Karlsson och Sanna Bergman.

Vad kommer du åka för hoj? Jag kommer köra en GasGas EC 300.

Vad har ni för målsättning i laget? Målet är högt satt!

Vad har du för individuell målsättning? Att hålla mig och hojen hel hela tävlingen samt att placera mig bland de tre främsta individuellt.

Hur förbereder du dig inför sixdays? Mycket hojåkning och ett gäng timmar i garaget =)

Vad tror ni om årets tävling, kommer den bli tuff/lätt, lång/kort, tuffa/lätta prov, vilken terräng kommer det vara och passar det er? Det är jättesvårt att säga hur tävlingen kommer att bli och om terrängen passar en. Det brukar kunna vara ordentligt kuperat i södra Europa, med långa backar och på skrå, vilket vi inte är vana med här hemma. Ett Six-days är alltid tufft i mina ögon sett!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar